
Vi hjälper varandra
Vi på Redcarpet vill belysa att det oftast inte krävs långa utbildningar och år av erfarenhet för att förstå hur grunderna av marknadsföring fungerar. Med enkla medel kan ett företag komma igång med sin digitala marknadsföring och sociala medienärvaro på egen hand.
För oss är det viktigt att hjälpas åt. Att ta hjälp av en byrå handlar inte om att bara betala någon som gör jobbet åt en. Vi vill att våra kunder ska få ta del av vår kunskap, dels för att de ska förstå hur vi jobbar men även för att de själva ska utvecklas inom området och förstå sina behov bättre.
Att kunden förstår tjänsten de köper förenklar inte bara arbetet för de själva, utan även för oss då vi kan få tydliga riktlinjer, önskemål och krav att jobba efter. Just därför delar vi med oss av våra bästa tips för en lyckad digital marknadsföring.

Liverapportering
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit.
E-handel i juletider



Marknadsföring i juletider / Google Ads
Julklappsshoppingen är i full blom och då större delen av klapparna i år på grund av pandemin förväntas handlas digitalt, är det extra viktigt för dig som e-handlare att skilja dig från mängden på Google. Självklart är det viktigt att du ser över vilka söktermer du valt att annonsera på och granska konkurrensen på dem, särskilt nu under julhandeln då många ökar sina klickbudgetar. Vilket gör det svårare för mindre e-handlare att slåss om höga positioner på sökord med hög konkurrens.
- Webbplatslänkstillägg: Här kan du skicka dina kunder direkt till starka underkategorier på din sida, säg att du säljer damkläder och dina storsäljare är byxor, med Webbplatslänkstillägg kan du skicka dina kunder direkt till undersidan där du har byxor och på så sätt korta ner köpresan åt din kund.
- Informationstillägg: Här kan du förmedla USPar, har du fri frakt, trygg e-handel, störst sortiment i norden osv, det kommer du kunna förmedla med hjälp av Informationstillägg.
- Pristillägg: Med Pristillägg kan du förmedla priser på några utvalda produkter. Notera att om du ändrar pris eller säljer slut på produkterna som du lagt i Pristillägget behöver du manuellt gå in och ändra priserna eller byta ut produkterna.
- Erbjudandetillägg: Har du rabatter kan du med hjälp av Erbjudandetillägg förmedla ditt erbjudande, oavsett om du har en summa i rabatt eller en procentsats. Erbjudandetillägg är de enda tillägget som du kan schemalägga, så att du kan sätta ett start och ett stoppdatum på tillägget.
Annonstilläggen kan läggas på konto, kampanj eller annonsgruppsnivå, beroende vad som passar respektive annonstillägg bäst. Om du skapar tillägg kring julerbjudanden så kan det vara en smidig ide att lägga dessa på kontonivå, för att förenkla när du sen skall ta bort dom när säsongen är över. Tips är att sätta en kalenderpåminnelse att plocka bort dom i januari, så att dom inte ligger kvar.
SEO i juletider
Julen närmar sig med stormsteg och julhandeln blir mer och mer intensiv för varje vecka som går. Men i år ser inte julhandeln ut som den brukar. I år har handeln tagit ett jättekliv från butiker till webshoppar. Det är därför viktigare än någonsin att vara lätt att hitta på nätet! Efterfrågan är större än någonsin, men det är även konkurrensen. Här är några snabba tips som kan hjälpa dig synas i mängden:
Skapa nya landningssidor eller kategorier för just julhandeln. Se till att ord som tex julklappar finns med i rubriker och metadata. Om du har en blogg så skriv redan nu ett inlägg om hur ni tex kan underlätta julhandeln för era kunder, eller ett inlägg med julklappstips.
Ta vara på Googles nya organiska Shopping. Den där lilla fliken “shopping”, bredvid Googles bildsök och videosök, precis under sökfältet, har innan bara varit för betalda Shoppingannonser, men är numera tillgänglig organiskt för alla som har strukturerad data på sina produkter. Detta är en stor möjlighet! Om du inte vet om din site har Strukturerad data, kontakta din webbutvecklare eller din e-handelsplattform. Eller kontakta oss så hjälper vi dig!
Se till att du har ett webhotell som klarar ökad trafik. Du vill inte tappa besökare pga en överbelastad hemsida. Ring din leverantör och försäkra dig om att det finns tillräcklig kapacitet för att klara det ökade trycket på julhandeln online.
Erbjud avhämtning i butik och leverans till annan adress än betalningsadressen. Fler kommer vilja shoppa hemma, men kan ofta hämta utanför butiken. Efterfrågan för att skicka julklappar till vänner och släkt på annan ort väntas också bli rekordhögt, kanske kan ni även hjälpa till med inslagning för “distansklappar”? Erbjud dessa tjänster om det går, och se till att de tydligt framkommer på er hemsida!
Var ute i god tid. Den ökande shoppingen online kommer skapa ett högt tryck på posttjänster, så många kommer vara ute i mer god tid i år än vanligt för att säkert hinna få sina julklappar innan jul. Se till att du också är ute i god tid.
Ha fokus på att hjälpa dina kunder och underlätta deras jul i en svår tid. Då kommer dina kunder tacka dig!
Rebecca Lenells SEO / Webb



Personlig på sociala medier
När det kommer till hur man presenterar sitt företag i sociala medier så är ofta ett vinnande koncept att våga vara personlig och visa personerna bakom bolaget.
Genom att visa människorna som varje dag driver företaget framåt, får era potentiella kunder ett ansikte bakom varumärket. Att konstant skicka ut erbjudanden och produktnyheter kan bli mättat ganska fort men att lägga upp ett inlägg emellanåt med en något personligare touch skapar mer trovärdighet och företaget framstår som mer familjärt.
Låt personalen få berätta om hur en typisk arbetsdag ser ut hos er eller vad dem gillar att göra när dem inte är på jobbet. Blanda in personalen i era sociala medier och i er contentstrategi. En contentstrategi bör innehålla just detta, den lite mer personligare delen. Enkla bilder och videos är inte alls svårt att producera.
Hur vi på Redcarpet arbetar med personligt content:
Vi har ett schema där vi lämnar över content ansvaret varje vecka till en ny person på företaget. Då får denna personen sätta sin egen prägel på veckans content genom att lägga upp Stories på Facebook och Instagram. På detta sätt så får vi ett dynamiskt content flöde med helt olika utseende och känsla.
Oliver Björkdahl, Sociala medier & Grafik
Företag på Instagram
Företagskonton på Instagram kan verka okomplicerade men faktum är att de ligger mycket tanke och jobb bakom de mest framgångsrika företagens instagramkonton. Att synas på sociala medier är en viktig del av dagens marknadsföring och ett sätt att implementera sig i sina kunders vardag. När du byggt upp ditt konto med följare i rätt målgrupp har du möjligheten att marknadsföra ditt företag helt gratis och stärka din varumärkesidentitet.
Så, vad ska man tänka på när man startar ett företagskonto på Instagram? Här kommer tre enkla steg för att komma igång.
1. Se till att ditt konto är inställt som företagsprofil
Detta gör du genom att gå till inställningar och ”växla till företagsprofil”. Fördelarna med detta är många men nedan listar vi tre av dem.
- Du kan fylla i information om ditt företag som öppettider, adress och telefonnummer. Detta ger ett seriöst intryck och en tydlig bild av företaget vid en första anblick. Det är dessutom väldigt användarvänligt för en kund som vill ta kontakt.
- Du får tillgång till ett statistikverktyg så att du kan läsa av din målgrupp, vilka inlägg som presterar bäst och när på dygnet det är som mest effektivt för dig att publicera innehåll.
- Du kan annonsera. Med en företagsprofil kan du skapa annonser för att öka din räckvidd och nå ut till fler potentiella kunder.
2. Bestäm målgrupp, syfte och mål
Precis som när man lägger grunden för sitt företag så behövs en tydlig struktur för hur man ska jobba med sina sociala medier. Bestäm en tydlig målgrupp som ni riktar er mot på just Instagram. Bestäm också ett tydligt syfte med inläggen som görs. Oavsett om syftet är att få följare för att skapa varumärkeskännedom eller att inläggen ska leda till ett köp så är det viktigt att ha en tanke med varje inlägg som publiceras. Det är också nyttigt att sätta upp tydliga mål så att ni sedan kan följa upp resultatet med statistikverktyget.
3. Planera
Sätt en tydlig plan för hur ofta det ska uppdateras, vad som ska läggas ut och vem som bär ansvaret. Se detta som vilken annan arbetsuppgift som helst. Görs detta ordentligt så kan ditt företag göra en stor vinst på sin sociala medienärvaro.
Med dessa tre steg klara har ditt företag en bra grund att utgå från för att lyckas på Instagram.
Astrid Ahlander, Webbkommunikatör – sociala medier

