loader image

Tips & Trix

svveit

Vi hjälper varandra

Vi på Redcarpet vill belysa att det oftast inte krävs långa utbildningar och år av erfarenhet för att förstå hur grunderna av marknadsföring fungerar. Med enkla medel kan ett företag komma igång med sin digitala marknadsföring och sociala medienärvaro på egen hand. 

För oss är det viktigt att hjälpas åt. Att ta hjälp av en byrå handlar inte om att bara betala någon som gör jobbet åt en. Vi vill att våra kunder ska få ta del av vår kunskap, dels för att de ska förstå hur vi jobbar men även för att de själva ska utvecklas inom området och förstå sina behov bättre.

Att kunden förstår tjänsten de köper förenklar inte bara arbetet för de själva, utan även för oss då vi kan få tydliga riktlinjer, önskemål och krav att jobba efter. Just därför delar vi med oss av våra bästa tips för en lyckad digital marknadsföring.

Liverapportering

Varför vi rapporterar live till våra kunder. Vad är fördelarna?

E-handel i juletider

Hur ska man som e-handel tänka under julhandeln?

Marknadsföring i juletider

Hur marknadsför man sitt företag på bästa sätt under jul?

Personlig på sociala medier

Fördelarna med att som företag vara personlig på sociala medier

SEO i juletider

Hur kan man anpassa sitt webb-innehåll inför julhandeln?

Företag på Instagram

Hur ska man tänka när man startar ett företagskonto på Instagram?
göteborg redcarpet

Liverapportering

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo. 

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit.

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit.

E-handel i juletider

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur. Excepteur sint occaecat cupidatat non proident, sunt in culpa qui officia deserunt mollit anim id ehLorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit

enheter optimering Redcarpet

Marknadsföring i juletider

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo. 

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

SEO i juletider

Julen närmar sig med stormsteg och julhandeln blir mer och mer intensiv för varje vecka som går. Men i år ser inte julhandeln ut som den brukar. I år har handeln tagit ett jättekliv från butiker till webshoppar. Det är därför viktigare än någonsin att vara lätt att hitta på nätet! Efterfrågan är större än någonsin, men det är även konkurrensen.

Här är några snabba tips som kan hjälpa dig synas i mängden:

Skapa nya landningssidor eller kategorier för just julhandeln. Se till att ord som tex julklappar finns med i rubriker och metadata. Om du har en blogg så skriv redan nu ett inlägg om hur ni tex kan underlätta julhandeln för era kunder, eller ett inlägg med julklappstips.

Ta vara på Googles nya organiska Shopping. Den där lilla fliken “shopping”, bredvid Googles bildsök och videosök, precis under sökfältet, har innan bara varit för betalda Shoppingannonser, men är numera tillgänglig organiskt för alla som har strukturerad data på sina produkter. Detta är en stor möjlighet! Om du inte vet om din site har Strukturerad data, kontakta din webbutvecklare eller din e-handelsplattform. Eller kontakta oss så hjälper vi dig!

Se till att du har ett webhotell som klarar ökad trafik. Du vill inte tappa besökare pga en överbelastad hemsida. Ring din leverantör och försäkra dig om att det finns tillräcklig kapacitet för att klara det ökade trycket på julhandeln online.

Erbjud avhämtning i butik och leverans till annan adress än betalningsadressen. Fler kommer vilja shoppa hemma, men kan ofta hämta utanför butiken. Efterfrågan för att skicka julklappar till vänner och släkt på annan ort väntas också bli rekordhögt, kanske kan ni även hjälpa till med inslagning för “distansklappar”? Erbjud dessa tjänster om det går, och se till att de tydligt framkommer på er hemsida!

Var ute i god tid. Den ökande shoppingen online kommer skapa ett högt tryck på posttjänster, så många kommer vara ute i mer god tid i år än vanligt för att säkert hinna få sina julklappar innan jul. Se till att du också är ute i god tid.

 Synkronisera SEO och annonsering för bästa synnergieffekter. Det kan tex innebära att göra annonser för dina nya julanpassade landningssidor eller att skriva med “Avhämtning i butik” i lokala annonser.

Ha fokus på att hjälpa dina kunder och underlätta deras jul i en svår tid. Då kommer dina kunder tacka dig!

Rebecca Lenells SEO / Webb


RC Digital AB
Rebecca Redcarpet SEO
influencer marketing

Personlig på sociala medier

När det kommer till hur man presenterar sitt företag i sociala medier så är ofta ett vinnande koncept att våga vara personlig och visa personerna bakom bolaget.

Genom att visa människorna som varje dag driver företaget framåt, får era potentiella kunder ett ansikte bakom varumärket. Att konstant skicka ut erbjudanden och produktnyheter kan bli mättat ganska fort men att lägga upp ett inlägg emellanåt med en något personligare touch skapar mer trovärdighet och företaget framstår som mer familjärt.

Låt personalen få berätta om hur en typisk arbetsdag ser ut hos er eller vad dem gillar att göra när dem inte är på jobbet. Blanda in personalen i era sociala medier och i er contentstrategi. En contentstrategi bör innehålla just detta, den lite mer personligare delen. Enkla bilder och videos är inte alls svårt att producera.

Hur vi på Redcarpet arbetar med personligt content:

Vi har ett schema där vi lämnar över content ansvaret varje vecka till en ny person på företaget. Då får denna personen sätta sin egen prägel på veckans content genom att lägga upp Stories på Facebook och Instagram. På detta sätt så får vi ett dynamiskt content flöde med helt olika utseende och känsla.

Oliver Björkdahl, Sociala medier & Grafik

Företag på Instagram

Företagskonton på Instagram kan verka okomplicerade men faktum är att de ligger mycket tanke och jobb bakom de mest framgångsrika företagens instagramkonton. Att synas på sociala medier är en viktig del av dagens marknadsföring och ett sätt att implementera sig i sina kunders vardag. När du byggt upp ditt konto med följare i rätt målgrupp har du möjligheten att marknadsföra ditt företag helt gratis och stärka din varumärkesidentitet.

Så, vad ska man tänka på när man startar ett företagskonto på Instagram? Här kommer tre enkla steg för att komma igång.

1. Se till att ditt konto är inställt som företagsprofil

Detta gör du genom att gå till inställningar och ”växla till företagsprofil”. Fördelarna med detta är många men nedan listar vi tre av dem.

  • Du kan fylla i information om ditt företag som öppettider, adress och telefonnummer. Detta ger ett seriöst intryck och en tydlig bild av företaget vid en första anblick. Det är dessutom väldigt användarvänligt för en kund som vill ta kontakt.
  • Du får tillgång till ett statistikverktyg så att du kan läsa av din målgrupp, vilka inlägg som presterar bäst och när på dygnet det är som mest effektivt för dig att publicera innehåll.
  • Du kan annonsera. Med en företagsprofil kan du skapa annonser för att öka din räckvidd och nå ut till fler potentiella kunder.

2.  Bestäm målgrupp, syfte och mål

Precis som när man lägger grunden för sitt företag så behövs en tydlig struktur för hur man ska jobba med sina sociala medier. Bestäm en tydlig målgrupp som ni riktar er mot på just Instagram. Bestäm också ett tydligt syfte med inläggen som görs. Oavsett om syftet är att få följare för att skapa varumärkeskännedom eller att inläggen ska leda till ett köp så är det viktigt att ha en tanke med varje inlägg som publiceras. Det är också nyttigt att sätta upp tydliga mål så att ni sedan kan följa upp resultatet med statistikverktyget.

3. Planera

Sätt en tydlig plan för hur ofta det ska uppdateras, vad som ska läggas ut och vem som bär ansvaret. Se detta som vilken annan arbetsuppgift som helst. Görs detta ordentligt så kan ditt företag göra en stor vinst på sin sociala medienärvaro.

Med dessa tre steg klara har ditt företag en bra grund att utgå från för att lyckas på Instagram.

Astrid Ahlander, Webbkommunikatör – sociala medier

Redcarpet Insta