3 tips för höstens marknadsföring

Sommaren närmar sig sitt slut och det är dags att återgå till jobb och rutiner. För många innebär hösten en nytändning och vi hoppas att ni är lika taggade som oss på att komma igång med nya strategier, kampanjer och annonser. Men för dig som känner dig lite ringrostig eller trögstartad, delar vi med oss av några tips för att du och ditt företag ska lyckas med er marknadsföring!

1. Se över dina sommarkampanjer

Innan du börjar planera höstens marknadsföring är det en bra idé att ta ett steg tillbaka och se över dina sommarkampanjer. Se vad som fungerade bra och vad som kan förbättras. Detta kommer att hjälpa dig att fatta bättre beslut inför höstens marknadsföringsstrategi. Det kan även vara bra att skriva ner viktiga insikter inför nästa års sommarkampanjer redan nu, medan du har det färskt i hjärnan. 

Vi vill också påminna om att ta hänsyn till yttre faktorer som kan ha påverkat ert resultat. Just nu har vi både inflation, krig och en pandemi som fortfarande kan ha en inverkan på produktion, leverans och försäljning. Glöm inte att ha det i åtanke när ni jämför era resultat med tidigare år.

2. Planera inför Black Friday och julhandeln

De perioder då det handlas som mest ligger framför oss och även om det känns långt kvar till jul så vill vi påminna om att förbereda strategier och kampanjer i god tid. Vad sålde ni mest utav förra året under samma period? Vilka söktermer som rör företagets produkter eller tjänster är populära under hösten och vintern? Behöver ni förbereda nytt innehåll i form av en fotografering eller videoproduktion? 

Gör dig själv en tjänst att ta tag i detta redan nu, så slipper du stressa i sista minuten!

3. Vikten av SEO

Sökmotoroptimering må vara ett tidskrävande arbete som inte ger de mest märkbara resultaten på en gång. Men att lägga de där timmarna på att optimera din hemsida kommer löna sig i det långa loppet. Google kan ibland ta lång tid på sig att indexera innehåll som gör att din sida kan klättra i rankingen och på så vis synas bättre i sökresultatet. Man pratar ofta om att jobba tre månader framåt i tiden, då hamnar vi helt plötsligt mitt i en av de viktigaste försäljningsperioderna för e-handlar. 

Kika redan nu på vilka landningssidor som är viktigast att ranka högt på under vintern och börja optimeringsarbetet så snart som möjligt för att förbättra era möjligheter för exponering. Att synas och få klick från det organiska sökresultatet är gratis och dessutom leder en bra rankning till lägre klickkostnader i Google Ads. Bra SEO kan med andra ord bespara er en hel del i annonskostnader.

Lycka till!

Astrid Ahlander, SEM & Outreach

Fabian Guerrero Velasquez