YouTube Ads -
en del av Google
Annonsering via YouTube Ads är en viktig del inom digital marknadsföring. Många företag har bytt ut sina tv-kampanjer mot digitala videoannonserings-kampanjer på YouTube. 1,5 miljarder användare är inloggade på YouTube varje månad. 87% av svenska internetanvändare använder YouYube för att titta på videor.
Med YouTube-annonsering kan du välja mellan Trueview-annonser som använts för att driva engagemang eller Bumper ads som använts för att uppnå räckvidd. Det finns ytterligare effektiva format som man kan använda sig av vid annonsering på YouTube.
Vi hjälper dig att
välja rätt!
Då det finns flertalet olika metoder och annonsformat på YouTube är det viktigt att veta vad man gör.
Vi vet vad som fungerar, både vilka format och metoder som kommer att fungera för just ditt företag och vad för typ av videomaterial som bör användas.
Redcarpet hjälper gärna till att producera det videomaterial ni behöver för era YouTube-annonser!
Nedan förklarar vi de olika delar man kan använda sig av
Bumperannonser
Om du vill nå ut med ett kort budskap så är bumperannonser det absolut bästa för ändamålet! Bumperannonser är ett videoformat på max 6 sekunder som inte går att hoppa över.
TrueView InStream
En överhoppningsbar videoannons som visas före, under eller efter huvudvideon. Videoannonserna lämpas bäst för branding. Största fördelen med överhoppningsbara videoannonser är att du som annonsör har gratis visning om man kollar på videoannonsen under 30 sekunder.
TrueView Discovery
Dessa Youtube-annonser är mest lämpade för kampanjer där målet är research var dina videoannonser får bäst effekt. Detta kan innebära platser som YouTubes startsida, bredvid andra YouTube-filmer eller YouTubes sökresultat.
Outstreamannonser
Videoannonser för mobila enheter (mobiler och surfplattor) som spelas upp på partnerwebbplatser och i appar. Lämpar sig väl för branding och räckvidd. Outstream-annonserna kan visas på en mängd olika sätt såsom banners, i flöden och som integrerade annonser.
Tre anledningar
till att välja just Youtubeannonsering
YouTube erbjuder kostnadseffektiv visning av ert varumärke. Många visningar för små pengar!
Rörligt material är en trend som plattformarna premierar, därav är det klokt att inte visa dina videoannonser på enbart sociala medier.
Skapa annonser som inte går att klicka bort. Då får du värdefull tid i rampljuset och kan nå potentiella kunder att “villhöva” det du erbjuder.
Här är teamet
som jobbar med YouTube Ads
Oliver
Björkdahl
Sociala Medier / Grafik
Fabian
Guerrero
SEO / SEM
Svar på
vanliga frågor om Youtube Ads
Annonseringen hanteras enklast genom Google Ads och kopplas direkt mot den YouTube-kanal som ska marknadsföras. Du annonserar bland annat via en reklamfilm som visas innan klippen startar eller via banners som visas i nederkanten av skärmen, ovanför sökresultaten på Youtube eller ovanför tittarens rekommenderade klipp.
Att annonsera på YouTube hjälper dig att öka din lönsamhet genom att både sprida och stärka ditt varumärke. Användarna får snabbt en förståelse för varför videon är intressant för dem, vad de förväntas göra och vilket företag det rör sig om.
De öppnar upp stora möjligheter till målgruppsanpassad annonsering mot de ämnen som dina kunder intresserar sig för och målstyr dina annonser mot specifika kanaler och videos. Du når ut till personer som är viktiga för just dig.
Som annonsör får du alltid full kontroll på varje krona som spenderas och vad den resulterar i. Det är kostnadseffektivt och för många en oexploaterad plattform för marknadsföring. På YouTube betalar du endast för var tusende visning eller varje gång någon väljer att titta minst 30 sekunder på en annons eller hela på annonsen om den är under 30 sekunder lång. Genom TrueView-formatet väljer användarna själva om de vill se dina annonser. På så sätt slösas inga pengar på personer som inte är intresserade av din verksamhet. Du väljer själv ditt start- och slutdatum för annonseringen.
Statistiken från YouTube ger dig svar på hur väl marknadsföringen uppfyller målsättningen som vi sätter från början av annonseringen. Du får veta vad din annonsering genererat och får full kontroll på hur budgeten spenderats. Genom koppling till analysverktyget Google Analytics kan vi få en mer utförlig analys av dina annonser.
Tre andra tjänster
som ger bra synergieffekt tillsammans med annonsering på Youtube
Tillsammans med Facebook kan vi skapa en röd tråd där vi ser annonsmaterialet på liknande sätt i flera kanaler för att öka visningsfrekvensen på annonserna.
Instagram är en livsstilskanal där målet oftast är att öka varumärkeskännedomen. Här kan man rikta sig mot både retargeting och ny trafik på ett effektivt sätt
Vi hjälper gärna till att skapa professionellt video-content till dina Youtube Ads. Redcarpet erbjuder både filmning, klippning, animationer och illustrationer.