loader image

SEO –
Sökmotoroptimering

Hjälp Google

förstå (och gilla!) din site

SEO står för Search Engine Optimization, eller Sökmotoroptimering som vi säger på svenska. Det innebär helt enkelt att man gör sidan lättförståelig för sökmotorer, främst för Google som är den dominerande sökmotorn här i Europa.

Sökmotorer har som mål att ge sökaren det svar den letar efter, och den sida som Google tror har de svaren hamnar högst upp i sökresultatet. Men om Googlealgoritmen inte förstår sidan, så kan den inte göra bra matchningar, utan väljer andra sidor till sökresultatet. 

Varje dag görs i snitt 55 miljoner (!) sökningar på Google, bara i Sverige! Genom att hjälpa Google para ihop din site med relevanta sökningar, kan du nå just de som söker efter det du och ditt företag erbjuder. Tänk vilken potential! Och den är helt gratis!!

SEO sökmotoroptimering Sökmotoroptimera för Google
Hur besökare ser en sida
Hur besökaren ser en sida VS. Google
Hur Google ser en sida
Organiska klick vs betalda 85%
Klickar på de tre första träffarna 75%
Lokal sök 30%
1 eller 2 ord 45%

Fler googlar

inför köp än frågar vänner

Visste du att …

  • …mer än 4 av 5 svenskar helst använder Google när de ska välja vilken produkt de ska köpa? 
  • …endast var femte sökning innehåller bara ett ord? Resten är längre fraser.
  • …det är 12 gånger fler organiska klick än annonsklick totalt? Bland annat beroende på att så många sökningar är långa sökfraser där inga annonser visas.
  •  …35 % av alla produktsökningar börjar på Google?
  •  …75 % av alla organiska klick är på de tre översta träffarna?
  • …1 av 10 sökningar är frågor?

(källa: Google, Moz och Jumpshot)

Tre anledningar

till att sökmotoroptimera

Att optimera sin sida för sökmotorer är en långsiktig investering. De förbättringar som görs nu kan driva trafik i flera år!

Få relevant trafik av besökare som är så intresserade att de aktivt sökt efter det du erbjuder. Helt gratis!

Besökare har högre förtroende för det organiska resultatet än det betalda. Vem som helst kan betala för översta placeringen men bara bra sidor lyckas komma högst i det organiska resultatet.

SEO + SEM =

bästa synergieffekten!

Ett enkelt sätt att driva trafik till en site är att skapa annonser i sökresultatet. De hamnar högst upp och får såklart många klick på direkten. Men om kassaflödet är skralt en månad och du behöver pausa dina annonser, då slutar också trafiken att komma, och kassaflödet blir ännu sämre.

SEO är därför ett utmärkt komplement till SEM (annonser i sökresultatet). För här krävs ingen klickbudget, och om du pausar optimeringen en månad så gör det inte så mycket, du kommer fortfarande synas i sökresultatet.

Precis som Google vill visa den bästa hemsidan högst upp i det organiska sökresultatet, så vill Google också visa den bästa sidan i de betalda sökresultatet. För att få det så blir annonser till sökmotoroptimerade sidor billigare!! 1+1=3!

Tre delar av SEO

som tillsammans optimerar din hemsida

Teknisk SEO - On page

För att synas i sökresultatet måste Google veta vad respektive sida på din site handlar om. Sökmotorer ser tex inte bilder som vi ser dem, och vet inte automatiskt vilken rubrik som är den viktigaste. Men det kan vi berätta för Google!

Genom att se på aspekter som sökordstäthet, H1-rubriker, metadata, alt-taggar och strukturerad data kan vi förtydliga vad sidan handlar om. På varje unik undersida!

För att optimeringen ska bli så bra som möjligt gör vi sökordsanalyser, letar relevanta long tail/fraser, följer rankingutvecklingen och analyserar konkurrensen.

Teknisk SEO - On site

Utöver att förtydliga vad varje undersida handlar om, kan vi även underlätta för Google på sitenivå. 

Vi vill göra sidan lätt att läsa för Google, ta bort störande moment och bevisa att sidan är trovärdig.

Är sidan logiskt uppbyggd och beskriven i en sitemap? Finns det många saknade sidor, sk 404? Hur ser länkningen ut mellan olika sidor? Vilka kopplingar finns till Analytics, sociala medier mm? Kan Google indexera? Är sidan mobilanpassad? osv

Vi hjälper er med både analys och optimering, och det kommer hjälpa både sökmotorn och besökarna!

Outreach SEO - Länkstrategi

Länkar är ett otroligt viktigt sätt för Googlealgoritmen att avgöra om en sida är trovärdig eller inte. Det fungerar ungefär som när man gör efterforskningar kring en produkt man planerar att köpa. Är det många som rekommenderar den? Kommer rekommendationen från en kunnig person?

Precis som en produkt får ett rykte baserat på recensioner, så får en hemsida auktoritet baserat på hur många andra siter som länkar till den. Om det är kunniga, pålitliga eller stora hemsidor så väger såklart deras länkar tyngre än en länk från en liten okänd blogg.

Vi hjälper er se över er länkstrategi, bygga nya (och laga trasiga) länkar samt guida dig till att skapa delningsvärt innehåll som andra vill länka till.

E-A-T

Googles ideologiska måttstock

EAT står för Expertis, Auktoritet och Trovärdighet och är den utgångspunkt Google har när de bygger sina algoritmer. Det finns inget specifikt “EAT-värde”, utan är snarare en vägvisare. Google vill att de sidor som visas högst i resultaten ska ha just dessa egenskaper. Genom att leverera ingående och unikt material, med trovärdig pålitlig fakta, som bekräftas av länkar från andra sidor kan du belönas med mycket trafik under lång tid. 

De tekniska optimeringarna hjälper Google förstå. Men för en lyckad optimering krävs även bra content. Båda är lika viktiga. Därför gör vi det tekniska, och sedan guidar vi dig till att parallellt skapa bra innehåll.

Och har du bra innehåll kanske besökare delar eller skriver om din sida och då får du länkar, som ger dig mer Auktoritet, som ger dig bättre placering, som ger dig mer besökare… Det blir en positiv spiral av synergieffekter!

SILVER

Teknisk SEO
2 900 kr
/månad
  • Spårning i Analytics och Search Console
  • Sökordsanalys
  • Löpande arbete baserat på just era behov
  • Underlag till nytt content
  • Åtgärdsplan för 3 månader i taget
  • Månadsanalys
  • Månadsrapport
Bra

GULD

Teknisk SEO
4 900 kr
/månad
  • Allt som ingår i Silver, plus:
  • Mer reserverad tid för optimering
  • Anpassad spårning via Tag Manager
  • Intern länkstrategi
  • Konkurrensanalys
  • Anpassad månadsrapport
  • Strategisk rådgivning var tredje månad
Bättre

PLATINUM

Teknisk SEO
7 900 kr
/månad
  • Allt som ingår i Silver
  • Allt som ingår i Guld
  • Ännu mer reserverad teknikertid
  • Detaljerad spårning i Tag Manager
  • Synergianalyser (tex SEM & konv)
  • Off page länkstrategi & länkarbete
  • Strategisk rådgivning varje månad
Bäst

Prissättning på SEO

och vad som ingår

Även om det går att göra SEO som en stor engångsoptimering, så vet vi av erfarenhet att man får mycket bättre effekter av att jobba kontinuerligt och över tid. Indexeringen blir bättre och vi kan hela tiden hålla koll på hur sidan utvecklas, hur algoritmförändringar påverkar sida, hur era konkurrenter optimerar och hur trenderna ändras kring köpbeteende och sök.

När vi startar upp en ny kund så tar vi inga uppstartskostnader eller binder upp er på långa bindningstider. Men vi önskar att alltid få ett förtroende att så jobba i minst tre månader i alla våra tjänster för att hinna få alla pusselbitar på plats. SEO är ett långsiktigt arbete och förändringar kan ta allt från några dagar till flera månader innan de ger resultat, så vanligtvis rekommenderar vi minst 6 månaders förtroende från er (även om vi brukar se jättefina resultat långt innan dess!).

Arbetet anpassas alltid efter kunden, och efter de inledande analyserna skapar vi en åtgärdslista och sätter upp en åtgärdsplan för de kommande månaderna.

Texter är otroligt centralt i SEO och därför är det ofta bra att se över content på er sida. Behövs det nya texter rekommenderar vi ofta att vi skapar textunderlag, men att ni som siteägare skriver själva texterna. Det ger fördelar som att ni har full koll på vad ni kommunicerar på hemsidan, det ger en genomgående ton som är just er osv. För att underlätta arbetet levererar vi detaljerat underlag med bland annat idéer, viktiga synonymer/associerade ord samt fraser som är vanliga i faktiska sökningar. Vi står bredvid er hela vägen, och har ni brist på tid så hjälper givetvis våra duktiga skribenter och kommunikatörer er om ni vill!

Månadsrapporten inkluderar en månadanalys av trafik och ranking för er sida, statistik samt arbetsrapporter. Dokumentet finns tillgängligt för er, och ni kan följa arbetet i realtid om ni vill.

Svar på

vanliga frågor om SEO

Båda marknadsföringsmetoderna jobbar med sökmotorer, Search Engine. SEO Optimerar sidan för sökmotorer, SEM Marknadsför sidan med annonser i sökresultatet.

När du vill ha långsiktiga resultat.

SEO passar lika bra för lokala företag som för de som vill nå ut internationellt.

Strukturerad data innebär att man ordnar infon på sidan så sökmotorer vet exakt vad som är vad. Har man lite tur kan det belönas med Rich Snippets och Rich Cards.

Strukturerad data ger Rich snippets

Det beror såklart på dina behov! Men vi rekommenderar att man jobbar långsiktigt och optimerar under lång tid. Vi erbjuder såklart SEO i många prisklasser, men vanligast är 3 000 kr till 6 000 kr i månaden för Teknisk SEO, och från 2 000 kr till 10 000 i månader för länkarbete.

Vi låser aldrig upp våra kunder med bindningstider, men vi rekommenderar minst 6 månader initialt för att hinna börja se långsiktiga resultat. Normalt brukar de första förbättringarna komma inom ett par månader.

Här är teamet

som jobbar med SEO

Sanna Oltegen Redcarpet Influencer marketing

Sanna
Oltegen

SEM / Influencer-Outreach

Rebecca Lenells SEO-expert

Rebecca
Lenells

SEO / Web

Facebookannonsering Nicco Almanakis

Nicco
Almanakis

VD / Sociala Medier

Fabian Google Ads expert annonsering

Fabian
Guerrero

SEO / SEM

Tre andra tjänster

som ger bra synergieffekt med denna tjänst

Kombinationen med Google Ads och sökmotoroptimering är överlägsen! Synergieffekterna är många och tydliga. Billigare annonser, fler klick mm.

Influecer Marketing ger både trafik och starka länkar till din webbplats! Och givetvis bra varumärkeskännedom.

 

Genom att konverteringsoptimera din site får du ökade förutsättningar att konvertera besökare till kunder. Visste du att hela 94% av dina besökare tar beslut baserat på hur din hemsida ser ut och fungerar? 

Share on facebook
Dela på Facebook
Share on twitter
Twittra om oss
Share on linkedin
Tipsa en kollega
Share on email
Skicka en länk