loader image

Google Shopping

Google Shopping

för e-handlare

Product Listing Ads (PLA), produktannonser, även kallade Google Shoppingannonser, är idag ett av Googles annonsformat för e-handlare att visa sina produkter direkt i Googles sökmotorer.

Dessa bildannonser syns längst upp på mobila enheter eller eventuellt på högersidan av Googles sökannonser i övriga enheter. Största fördelen med Googles shoppingannonser är främst att man direkt får den primära informationen som pris, bild och beskrivning av produkten. 

Detta leder till att den potentiella kunden blir mer köpbenägen att handla din produkt på ett snabbare och effektivare sätt än om du enbart kör sök-kampanjer.

google shopping

Hur fungerar Google Shopping?

Vad behövs?

Att sätta upp Google Shopping kräver olika verktyg för att det  ska fungera. Man måste först se till att det finns ett fungerande produktflöde. Därefter behöver man sätta upp ett Google merchant center-konto där du lägger in produktflödet och slutligen ett Google Ads-konto som kopplas ihop med Google merchant center. 

Är allt klart nu? Nja… Se gärna över Googles policy så att webbplatsen uppfyller kraven kring Google Shopping. Det finns flera parametrar som måste finnas med, både på er site samt i produktflödet. Men tveka inte att höra av dig om du behöver vår hjälp för att se vad som behövs för din site och ditt flöde för att få igång Google Shopping!

Använd flera delar av

Googleannonsering

Det fina med Google är att det går att använda med gott resultat inom alla branscher. Det spelar ingen roll om du driver ett företag som erbjuder tjänster, eller driver en e-handel som säljer produkter. Man bör dock ha en genomtänkt strategi så man använder sig av rätt metoder, inte bara beroende på bransch utan faktiskt där din potentiella kund befinner sig i sin köpresa. Är hen i intressefasen, inspirationsfasen eller slutfasen av sitt köp?

Den typ av beteende och data är något vi på Redcarpet älskar att studera, och det är detaljerna som gör de stora skillnaderna!

Globala siffror visar på att hela 83% trycker på en Google Shoppingannons som första klick efter produktsök!

Google Shopping som första klick 83%
Shopping Ads spend VS. Google sök 76%
Betalar med kort 49%
Med mobilen 39%

En avancerad kontostruktur

ger fördelar

När Google Shopping-kampanjen rullar så finns det olika sätt att arbeta med den. Det allra vanligaste är att man kör en kampanj med fokus på alla produkter. 

Vill man dock få maximal effekt av Google Shopping så kräver det att man jobbar med en mer avancerad uppsättning som involverar fler Shopping-kampanjer där man fokuserar på flera olika delar. Det man främst ser över då är mobila sökningar, segmentering av produkter som är försäljningsstarka eller som ger stor lönsamhet, hantering av remarketing-listor för bearbetning av befintligt trafik, negativa sökord och mycket mer. 

Detta kräver med andra ord en tydlig kontostruktur för att inte tappa kontrollen över hur de olika sökorden ska triggas i de olika Shopping-kampanjerna.

Tre anledningar

till att välja Google Shopping annonsering:

Om du har en e-handel så brukar Google Shopping göra stor skillnad om du inte annonserat där innan.

Erbjud dina potentiella kunder dina produkter snabbare och tydligare vilket förkortar konverteringsstegen.

Nå ut till de personer som söker efter just dina produkter. Shopping är både billigt och effektivt.

Svar på

vanliga frågor om Google Shopping

Merchant center är ett verktyg som Google har skapat för att hantera sitt produktflöde.

Ett produktflöde är som en länk till en databas med alla dina produkter. Den är dynamisk och uppdateras i realtid när du lägger till/tar bort eller justerar dina produkter. Google har ganska många kriterier för att få flödet användbart till Google shopping. Hör med oss så hjälper vi dig!

Som e-handlare så får man betydligt bättre exponering av sina produkter när någon söker efter dessa. Dessutom betalar man enbart när någon klickar sig in på sidan via annonsen.

Här är teamet

som jobbar med Google Shopping

Sanna Oltegen Redcarpet Influencer marketing

Sanna
Oltegen

SEM / Influencer-Outreach

Fabian Google Ads expert annonsering

Fabian
Guerrero

SEO / SEM

Tre andra tjänster

som ger bra synergieffekt tillsammans med denna tjänst:

Google Shopping tillsammans med en dynamisk produktannonsering på Facebook harmoniserar fint för att ge konverteringar.

Google Ads sök-kampanjer maximerar din synlighet. Du syns då både bland shoppingannonserna och som betald annons.

Se till att din sida korrelerar med dina annonser. Design, användarvänlighet och en SEO-optimerad site maximerar chanserna till konvertering.

Share on facebook
Dela på Facebook
Share on twitter
Twittra om oss
Share on linkedin
Tipsa en kollega
Share on email
Skicka en länk